www.achilles.com/sweden  

Achilles Nordic Nyhetsbrev

Utgave 5, Juni 2005

       
 
Innhold


Sellihca vokser

Business Directory

Styringsgruppemøte

Approve

Premium Service

Sellihca Service Desk

Markedsundersøkelse

Ny kontaktperson

 

Statistikk


Antall godkjente leverandører: 1.168

Antall søk i Sellihca-basen de siste 12 måneder: 14.934

Antall deltakende energiselskap: 117

Antall brukere: 949

 

Kontakt oss


For mer informasjon om våre tjenester eller aktiviteter, kontakt oss på:

Tel SE: +46 (0)8 444 1720
Tel NO: +47 3706 3540
Tel DK: +45 5155 2008

Sellihca Qualification
P.O. Box 1817 Stoa
NO-4858 Arendal
Norge

E-post: nordic@achilles.com

Hjemmeside: www.achilles.com/no/sellihca

 

Legg til mottaker


Er det flere i ditt firma som ønsker å motta Achilles Nordic Nyhetsbrev - informasjon om energibransjens leverandørregister i Norden? Klikk her, oppgi navn på firma og e-postadresse.

 

Avregistrering


Dersom du ikke ønsker motta dette nyhetsbrevet, klikk her. Oppgi ditt navn, firma og e-postadresse. Mrk. eposten med "Avregistrering".

 

 

 

 

 

 

Sellihca vokser

 


Sellihca er et felles kvalifikasjonssystem og leverandørregister, som de deltakende energiselskaper bruker for å få informasjon og foreta utvelgelse av leverandører i forbindelse med anskaffelser av varer, tjenester og entrepriser.


Dersom vi ser noen måneder tilbake passerte vi grensen for 1000 kvalifiserte leverandører. Den positive trenden fortsetter oppover og vi er glade for å meddele at databasen har økt med 30% det siste året. Vi har nå snart 1200 kvalifiserte leverandører. Noe av økningen skyldes gjennomførte Premium Service kampanjer, men også at verktøyet brukes flittigere og flere leverandører dermed får kjennskap om Sellihca og ønsker å kvalifisere seg. Det finnes fremdeles veldig mange leverandører som ikke er kvalifiserte, men vi tror på en fortsatt vekst og hjelper dere derfor gjerne i deres arbeid med å få inn flere leverandører. Les mer om dette under Premium Service. Antall søk i Sellihca har økt det siste året med hele 30%. Mer statistikk ser du til venstre.

 

For litt over en uke siden ble GUBD, Global Utilities Business Directory, lansert. En felles database for Achilles kvalifikasjonsordning for energibransjen. Dette gir deg en unik mulighet for å søke nye leverandører fra hele verden. Les mer her.


Ta gjerne kontakt med undertegnede dersom du har noen spørsmål eller ønskemål.

 

God lesning ønskes,


Terje J. Aasen
Produktansvarlig Sellihca i Norge
Tel: 37 06 35 15

 

 

Premiere på Business Directory

 

Globaliseringen øker på alle områder, Achilles hører ofte fra sine partnere at man ønsker å identifisere nye mulige leverandører fra andre land og markeder. Achilles har derfor tatt initiativ til å samle fem regionale leverandør databaser innenfor energibransjen i en felles database. Sellihca vil stå som tidligere, men i menyen til venstre i Sellihca finner du nå også en link til Global Utility Business Directory, linken omtales som Business Directory.


I denne leverandør databasen finnes 6000 leverandører som er kvalifisert i en av Achilles kvalifikasjonsordninger i England (UVDB, 4500 leverandører), Irland (Supply Line, 1000) og Australia/Hong Kong (APUG, 500). Senere kommer også kvalifikasjonsordningene i Norden (Sellihca, 1200) samt Spania/Portugal/Sør-Amerika (Repro, 2000) med i basen. Det blir da over 9000 leverandører fra hele verden samlet i Business Directory som blir tilgjengelig for Sellihca brukere. Dette gir deg en unik mulighet til å få oversikt over det globale leverandørmarkedet.

 

Når du søker i Business Directory, skal du bruke UVDB`s nomenklatur, klikk her. Det fremkommer tydelig hvilken kvalifikasjonsordning leverandøren er kvalifisert i. Det er senere enkelt å komme i dialog med leverandøren gjennom å bruke e-mail funksjonen. Dersom leverandøren er interessant kan man be dem om å kvalifisere seg i Sellihca.

Du er velkommen till å kontakte Sellihca hvis du ønsker mer informasjon eller hjelp.

 

Sellihca søkeprogram
Dersom du trenger påloggingsdeltaljene eller trenger nytt passord kan du kontakte Victoria Vessali, tlf. +46 (0)8 444 17 27.

 

 

Sellihca styringsgruppemøte i Oslo

 

Sellihca styres av en styringsgruppe med representanter fra de deltakende energiselskaper. Den 26 mai 2005 var det styringsgruppemøte i Oslo, Norge. Agendaen var veldig innholdsrik, spesielt ett punkt på agendaen fikk stor oppmerksomhet.

 

Som vi har informert om i tidligere nyhetsbrev har styringsgruppen besluttet å delta i utviklingen av en felles global leverandørregister. Leverandørdatabasen, Global Utility Business Directory (GUBD) ble presentert på møtet. Alle deltakere var veldig positive til databasen og ser frem til å kunne søke globalt. GUBD kan du lese mer om her.

 

Den årlige annonseringen av Sellihca i TED ble også presentert på styringsgruppemøtet. Annonseringen kommer, til forskjell fra tidligere år, å bestå av 3 selvstendige annonser for hhv. Suppliers, Works og Services. Referansenummer er 2005/S 91-090188, 2005/S 91-090189 og 2005/S 91-090190. Samtlige av Sellihcas kunngjøringer finnes i Sellihca søkedatabase under menyen Public Notes.

 

Et komplett referat fra styringsgruppen vil bli distribuert til alle deltakere. Vil du vite mer om styringsgruppens arbeid ta kontakt med styringsgruppens sekretær Klaus Kræmer på e-post klaus.kraemer@achilles.com.

 

 

 

Approve - Sharing Best Practice

 

I forrige nyhetsbrev informerte vi om Approve, en modul hvor innkjøpsorganisasjonene i Sellihca kan registrere egen informasjon om leverandøren. Da lovet vi å komme tilbake til en kunde-case om Approve. Nedenfor kan du lese om en Approve-løsning som er utviklet til kjernekraftsindustrien i Sverige. Alle Approve-løsninger tilpasses etter kundens behov.

 

Kjernekraftsselskapene Ringhals, Forsmark og OKG, har et krav fra myndighetene om å ha kontroll på sine leverandører. Kontroll utføres gjennom revisjoner og resultatene registreres i Approve.

 

Klicka för större bild

 

Vurderingene registreres i Approve-modulen. Ringhals, Forsmark og OKG deler sin informasjon om leverandørene. Når en innkjøper søker i Sellihca vises informasjonen direkte i Supplier List. Der kan man til og med se hvem som har vurdert leverandøren og kontaktinformasjon dersom man har ytterligere spørsmål. Å dele informasjonen er veldig verdifullt.

 

Mer informasjon om Approve.

 

Har du forslag på en kunde case eller noen spørsmål, kontakt Terje J. Aasen, e-post: tja@achilles.com eller tel: 37 06 35 15

 

 

 

Achilles Premium Service

 

Premium Service broschyr PDF

Dette kan du få hjelp til ved å bruke Premium Service
Achilles Premium Service er en kostnadsfri tjeneste som enkelt hjelper deg med å spare tid og ressurser i innkjøpsprosessen, samt en direktehjelp for innkjøpsorganisasjoner som er tilsluttet noen av Achilles nordiske leverandørregistre.

 

1. Achilles kan hjelpe deg med søk.
2. Dersom du sender en liste med leverandører, gir vi deg svar på hvilke som allerede er med og legger inn øvrige i Sellihca med status ”invited”. Du kan senere hele tiden følge deres kvalifiseringsprosess.
3. Du får hjelp med å utforme brev til leverandører som skal inviteres.
4. Vi kan hjelpe med å finne nye leverandører; ”Source”.
5. Achilles kan ringe og følge opp inviterte

leverandører og prioritere dem i saksbehandlingen.
6. Du kan få kontinuerlig feedback og statusrapporter i Excel-format på "dine" leverandører.
7. Vi hjelper deg i utvelgelsesprosessen ved anskaffelser.

 

I løpet av 2005 har det vært stor aktivitet med dette og en rekke antall vellykkede anskaffelser og Premium Service kampanjer har blitt gjennomført i Sverige og Norge. Nedenfor presenteres noen eksempler på gjennomførte kampanjer:


OKG, Oskarshamns Kjernekrafts Gruppe
Vattenfall Eldistribution. Anskaffelse av tekniske konsulenttjenester ved hjelp av Premium Service kampanje.


Les mer om Premium Service her eller kontakt Terje J. Aasen på telefon 37 06 35 15 eller e-post tja@achilles.com


 

Sellihca Service Desk

 

Sellihca administreres av Achilles Information Centre i Arendal. I Arendal er også vårt kundesenter lokalisert. På kundesenteret håndteres alt fra mottak av bestillinger til oppdatering av informasjon i leverandørsdatabasen. Kundesenteret er delt opp i to team, administrasjonteam og saksbehandlingsteam. Administrasjonens viktigste oppgaver er å registrere leverandøren i leverandørregisteret og sende ut- og motta materiell. Deretter går saksbehandleren gjennom all data og dokumentasjon som er kommet inn for å sikre søkbarheten til leverandøren. Når leverandøren er godkjent legges til slutt all data over i leverandørdatabasen. Leverandørprosessen avsluttes ved at administrasjonen sender ut et sertifikat som bevis på kvalifikasjon.

Sellihca kundesenter består i dag av et team som utgjør 3 årsverk. Leverandørdatabasen oppdateres en gang i uka og i gjennomsnitt er det 25-35 nye og årlige kvalifikasjoner som oppdateres I databasen.

Kontakt Sellihca’s kundeservice dersom du skulle trenge hjelp på tlf +47 37 06 35 30 eller e-post nordic@achilles.com

 

 

 

Markedsundersøkelse:
Så fornøyde er dere!


Achilles har i løpet av det siste året hatt en bevisst strategi å bli mer markedsorienterte der kunden settes i fokus. Ved årsskiftet gjennomførte Achilles en enkel markedsundersøkelse mot et utvalg innkjøpere i Sellihca med den hensikt å få en oversikt på hvor fornøyde dere er med prekvalifiseringssystemet, få forbedrings- og utviklingssforslag samt å informere om og undersøke deres kunnskap om Achilles Premium Service.

 

Markedsundersøkelsen ga Sellihca totalt sett en god karakter, selv om vi hele tiden strever med å bli enda bedre. De interessante utviklingsforslag som vi fikk er derfor spesielt velkomne. Disse legges nå inn og prioriteres i Achilles utviklingsplan.

 

En sammanfattning av svaren:

 

Hvor fornøyd er du totalt sett med Achilles tjenester og TransQ, på en skala der 1 er dårligst og 5 er best?
  Resultat i gjennomsnitt: 4,1  
Hva synes du om Achilles nyhetsbrev, på en skala der 1 er dårligst og 5 er best?  
  Resultat i gjennomsnitt: 4,2  
Kjenner du til tjenesten Premium Service?
 
  Svar: En tredjedel har hørt om tjenesten.  

 

Flere av de spurte hadde nylig begynt å bruke Sellihca og hadde dermed ikke så stor erfaring med systemet.

 

 

Ny kontaktperson

 

Håkan Asp
 

Sverige
Håkan Asp er nyansatt i Achilles som kontaktperson for Sellihca mot innkjøpsorganisasjonene. Håkan har Bedrifts Økonomi eksamen og har siden 1997 arbeidet med strategisk innkjøp og virksomhetsutvikling innen innkjøp i bedrifter som Astra og Posten. Håkan har derfor bred erfaring og gode kunnskaper om anskaffelser i større organisasjoner, innkjøpssystemer, virksomhetsutvikling samt Change management, kunnskaper som kommer Achilles til nytte.

Tel: +46 (0)8-444 17 22
E-post: hakan.asp@achilles.com